Ten pejsek pořád tak legračně poskakuje … neměl bych to řešit? Aneb luxace pately

25.08.2024
Jorkšírský teriér s LP cvičící isometrické cvičení

Luxace pately/čéšky (LP) je vývojové onemocnění kolenního kloubu. Je to jedno z častých ortopedických onemocnění především malých plemen.  Typicky teriérů - yorkshirů, jack russelů, bostonských teriérů. Dále je LP poměrně běžná u čivav, bišonků, špiců, šeltií a všech jejich kříženců.

Luxace znamená vykloubení. Pokud pes NENÍ tímto onemocněním postižen, tak se patela při pohybu kloubu fyziologicky hýbe v tzv. žlábku (trochlea) stehenní kosti nahoru a dolů, v závislosti na napnutí a pokrčení kolene. Pokud pes JE tímto onemocněním postižen, dochází k nadměrnému pohybu pately do stran (mediální/laterální LP). Patela může být i trvale mimo tento žlábek a výrazně znemožňovat správné fungování kolenního kloubu.

Dle konkrétního stavu je závažnost LP a souvisejících deformit dlouhých kostí hodnocena ortopedem stupněm 1 - 4 (0 = LP není přítomna). Veterinární ortoped také dle klinického stavu psa, změny pohybu, bolestivosti, atd. navrhuje konzervativní nebo chirurgické řešení.

V závislosti na stupni onemocnění psi končetině:

1️⃣ Ulevují

2️⃣ Mají změněný pohyb - typické je vynášení končetiny na pár kroků ("pohopsávání")

3️⃣ Končetinu si zcela nosí

Fyzioterapie je vhodná a účinná při nižších stupních nebo po chirurgickém řešení této ortopedické vady.

✅ Při nižších stupních luxace (st. 1-2). pomůže v udržování správné kondice, zapojení svalů kolene, posílení šlach a vazů, což vede k lepší stabilitě kloubu a zlepšení celkového pohybu. Fyzioterapeut řeší vznik svalových dysbalancí, které vedou k nerovnoměrné zátěži na klouby, vznik špatného držení těla, apod. vznikající vlivem této vady. Typické jsou bolesti v zádech, které mohou progredovat až do problémů s meziobratlovými ploténkami, jako následek dlouhodobě špatného pohybu a nefunkčnosti důležitého nosného kloubu jakým je koleno.

✅ Velmi vhodné je fyzioterapii zařadit také po chirurgii, která je volena při vyšších stupních luxace (st. 3-4) v rámci správné rehabilitace, pro redukci bolesti, pro optimální zapojování končetiny, nasvalení a kvalitu výsledného pohybu. K tomuto doporučujeme přečíst si článek: Proč neošidit správnou rehabilitaci po ortopedickém zákroku

⚠️ Neřešená LP vede ke snížení kvality pohybu psa a jeho života, poškození chrupavky, rozvoji bolestivé artrózy a může také dojít k vážnému poškození vazů kolene.

Co u pejsků s tímto onemocněním obecně doporučujeme dělat a nedělat ❓

1️⃣ Udržovat optimální výživou kondici (váhu), aby nebyl vyvíjen nadměrný tlak na klouby

2️⃣ Nenechat psa skákat z výšek - pro psa velikosti jorkšír je vysoko i běžný gauč nebo postel

3️⃣ Udržovat pravidelný pohyb v rámci procházek, pokud ale dochází k častému vynášení končetiny - poskakování v chůzi, vynechávání více kroků najednou, volíme spíše kratší vzdálenosti a také je na místě návštěva ortopeda a následně kvalifikovaného fyzioterapeuta